candy ...

Detta sparar jag för min egen skull.

"4 veckor utan godis - så fixar du suget


Här får du hjälp med maten, motionen och motivationen

Tröttnat på socker-träsket?

Testa en månad utan socker.

Viktklubb.se visar hur du orkar hela vägen.

Första två tre dagarna utan sötsaker brukar gå galant. Sen slår suget till, och motivationen dalar. För att orka hela vägen i mål är det bra att hjälpa sig själv med delmål. Viktklubb.se har satt upp en tankeplan för mat, motion och motivation.

Ammi Bohlin
Lina Boström Einarsson


Motivationen - peppa dig själv!


Vecka 1 - Notera framgångarna

Tänk att varje dag ska ha någon måluppfyllelse. Det kan vara en liten sak bara som att inte äta godis i dag. Kom ihåg: Även ett litet steg framåt är en framgång och varje dag när något fungerat är en positiv dag! Säg till dig själv: "Jag har gjort en bra start".

Vecka 2 - "Jag klarar resten"

Har du en svacka? Tänk så här: "Vad hände? Vad kan jag lära mig?" Säg till dig själv: "Nu har jag klarat hälften, nu klarar jag resten också".

Vecka 3 - Snart en månad

Om motivationen sjunker kommer den också att stiga igen! Det går alltid upp och ner. Säg till dig själv: "Snart har jag klarat en hel månad". Ge inte upp, det är vanligt att motivationen tryter.

Vecka 4 - Grattis!

Sträck på dig och säg: "Hurra! Jag har klarat en hel månad. Nu har jag en positiv månad bakom mig, och har lärt mig grunderna. Nu kan jag hålla i det här!"

Maten - så fixar du suget


Vecka 1 - Stilla suget med frukt

Känner du dig hungrig? Det är fullt normalt, men fall inte för frestelser - ta en extra frukt eller ett knäckebröd med keso i stället.

Vecka 2 - Skippa skuldkänslorna

Det är okej att unna sig något gott någon gång ibland. Bara det inte blir i stora mängder och varje dag. Och framför allt: få inte skuldkänslor när du väl unnar dig något. Då är det ju ingen mening.

Vecka 3 - Allt är inte förstört

Tänk inte att allt är förstört om du har ätit något extra en dag. Kom igen med nya tag dagen efter i stället. Fortsätt därifrån du var. Du ska inte känna att 'nu är allt förstört' och att du måste börja om från början - du har redan gjort framsteg.

Vecka 4 - Se allt som är bra

Se alla bra framsteg du har gjort! Ställ in dig på att dina nya vanor är långsiktiga.


Motionen - små steg är också steg framåt

Vecka 1 - Hitta något du gillar!

Sätt träningsmål och bestäm hur ofta du ska träna! Börja lugnt, annars är det lätt att du tröttnar. Hitta en träningsform som du tycker är rolig!

Vecka 2 - Variera din träning

Ha tålamod! Resultaten kan dröja, men lugn - de kommer! Variera din träning med konditionsträning och intervallträning.

Vecka 3 - Håll ut!

Fokusera på målet. Var strikt med din träning. Du är snart i mål. Ta en timme med en personlig tränare för att få ny inspiration!

Vecka 4 - Dags för belöning!

Bra jobbat! Unna dig något lyxigt och sedan kan du blicka framåt mot nya mål.

Tänk på att vikten inte är allt - du kan se förändringar på hur kläder sitter eller hur ditt humör är. "


Kommentarer
Postat av: emma

fin blogg du har =) gilla de med massa bilder där uppe , kanon!!



leva utan sötsaker , gud ja behöver men klarar ej de hehe

2009-04-04 @ 11:21:36
URL: http://mammanemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0